De sidste 20 år har der været øget fokus på læring, kompetencer og udvikling i voksenlivet. Derfor overrasker det nok også de færreste, at Danmark er det land i EU, der investerer mest i voksen- og efteruddannelse.
Men investering og udbytte går i dette tilfælde ikke altid hånd i hånd.
Professor Robert Brinkerhoff, West Michigan University i USA, forsker i anvendelse og effekt af kurser. Hans forskning viser tydeligt, hvor svært det er at overføre viden til ny konkret adfærd i det daglige arbejde:
Resultatet er nedslående – af de adspurgte deltagere svarede…
15 % at de ikke anvendte eller ikke prøvede at anvende den nye læring.
70 % at de prøvede en lille smule, men havde problemer og vendte hurtigt tilbage til gamle metoder.
15 % at de anvendte den nye læring og opnåede konkrete og værdifulde resultater for organisationen.
Brinkerhoffs konklusion er altså, at de mange ressourcer organisationerne bruger på kompetenceudvikling kun har ringe effekt. Så, hvordan kan vi i højere grad sikre, at de midler og uanede mandetimer medarbejderne bruger i kursuslokaler og på online-træning ikke bare bliver til ”viden om noget”, men til reelle kompetencer og ny adfærd i hverdagen på arbejdspladsen ? Og på den måde kommer til at gøre en faktisk forskel for både deltagerne selv og organisationen ?
Opskriften er simpel:
KURSER KAN IKKE STÅ ALENE
Faktisk antyder nyere undersøgelser, at hvis kurset tænkes ind i et samlet forløb, hvor der fokuseres på aktiviteter før, under og efter, øges effekten af træning eller kurser markant.
I Andersen Hartvig arbejder vi hele tiden med at spille projektledere og teams gode, og vi har stor succes med vores flersporede kompetenceudviklingsforløb, hvor selve kurset blot er ét element i et nøje tilrettelagt og virksomhedstilpasset forløb.