Derfor siger vi meget nødigt

farvel og tak​

​Har du prøvet at sidde på et vildt inspirerende kursus, hvor du føler, at din nye viden og færdigheder, KAN og SKAL ændre dit arbejdsliv (ja måske endda dit liv) markant? Og et par måneder efter kurset opdager du, at du aldrig sådan rigtig fik brugt det, du lærte? Så er du ikke alene!

Nyere undersøgelser antyder, at et kursus i sig selv kun udgør en del af læringseffekten. Det der sker før og efter kurset er lige så vigtigt, når ny viden skal blive til reelle nye kompetencer.

I denne og sidste del af vores minitema om kompetenceudvikling, sætter vi fokus på EFTER-aktiviteter.

Efter et kursusforløb hører du os aldrig sige:

Farvel og tak for denne gang … God fornøjelse med SELV at integrere viden og nye værktøjer!

Vi ved nemlig, at mennesker lærer, mens de arbejder, gør og afprøver (viden og vilje er ikke nok). Og at dette kan være svært at få gjort, når først vi har forladt kursuslokalet.

Derfor gør vi efter selve kursusaktiviteterne altid brug af:

Individuelle udviklingssamtaler

Eksperimenter

Peer sessions

I den individuelle samtale får deltagerne sparring på konkrete udfordringer fra deres hverdag og inspiration til at bruge deres nye viden. Og vi guider den enkelte til at designe et konkret eksperiment, hvor deltageren afprøver et nyt værktøj eller metode. På den måde bliver ny viden integreret direkte i arbejdsopgaverne i en konkret situation eller problemstilling.

Deltagerens læring og indsigter præsenteres for de øvrige deltagere og ledelsen på kompetenceforløbets næstsidste element: Peer Session.

Her deler deltagerne deres erfaringer får sparring fra ledelse og kolleger, så vi understøtter en ny ’Bedste praksis’ hvor flest muligt får indsigt i og glæde af den enkeltes læring.

Det er ren win/win!

En deltager fra R&D Test Systems siger

​”Jeg var spændt inden Peer Session og vi jokede med, at det var en EKSAMEN. Men mine kolleger og leder var vildt interesserede i de overvejelser, jeg havde omkring teamledelse og kom med gode råd til, hvordan jeg kan få mit multikulturelle team i spil. 

Vi fik nogle gode snakke om, hvordan mine erfaringer med online teammøder og opgavestyring kunne bruges i andre projekter”​