1. ​Kortlæg procesflow

Første skridt mod at produktionsoptimere jeres produktion er at opnå en dybdgående forståelse af produktionen.


Vores kunder har ofte et overordnet kendskab til deres produktion, herunder de specifikke processer, som deres produkter gennemløber, samt en forståelse af, hvor lang tid hver proces tager. Men de mangler ofte overblik over samtlige underprocesser og dermed risikerer de at overse spildprocesser.


Vi anbefaler derfor at I afholder en workshop hvor I eventuelt ved hjælp af post-it’s laver en grundig gennemgang af jeres produktion og etablerer procesflow-diagrammer for hvert produkt. Således sikrer I, at alle processer identificeres. Involver gerne relevante medarbejderne for at sikre, at ingen trin overses – det kan både være designere, operatører eller produktionsplanlæggere.

Opdeling i hovedprocesser og supportprocesser​

Som en del af kortlægningen anbefaler vi, at I identificerer både hovedprocesser og supportprocesser.

Hovedprocesser (blå) er de processer som foregår direkte på produktet. Som fx montage af delkomponenter på produktet.

Supportprocesser (orange) er processer som ikke udføres direkte på produktet. Det kan fx være samling af delkomponenter eller anden forberedelse til hovedprocessen.​