2. ​Identificer LEAN spild

Når procesflowdiagrammerne er på plads, er næste skridt at analysere hver enkelt proces og identificere, hvilke aktiviteter der skaber værdi for produktet, og hvilke der ikke gør.

Her kan I bruge LEAN principperne. LEAN hjælper med at eliminere spild og optimere værdistrømmen. Der er flere faldgrupper og gråzoner som I skal være opmærksom på.

Et eksempel på LEAN spild

Det skaber værdi at forberede en komponent som skal monteres på produktet, men det er principielt spild at tilpasse eller efterbearbejde komponenten efter at den er monteret på produktet fordi den ikke passer godt nok i forhold til kvalitetskravene.

Den optimale proces ville være en produktion hvor komponenterne færdigbearbejdes i en supportproces forud for montage uden behov for yderligere arbejde efter den indtræder i hovedprocessen og monteres på produktet. Det sænker gennemløbstiden for produktet og øger fleksibiliteten i produktionen.​​

Kender I de 8 typer af LEAN spild?​

  1. Bevægelse af operatører
  2. Ventetid for operatøren
  3. Transport af varer
  4. Korrektion af defekter
  5. Overbearbejdning af komponenter
  6. Overproduktion af varer
  7. Unødvendigt store lagre
  8. Uudnyttet medarbejderpotentiale​

​​​

Læs mere om LEARN og spildtyperne her